SEMP - Sociedad Española de Medicina Psicosomática

  Sala de prensa

El papel de la AP es esencial en las enfermedades psicosomáticas 

  15/03/2016 10:00


Almudena Fernández / Madrid
 
@GacetaMedicaCom
viernes, 19 de febrero de 2016 / 16:00
Son patologías estigmatizadas y poco conocidas dentro de la propia profesión
Las enfermedades psicosomáticas están todavía poco reconocidas en el campo de la medicina y, además, tienen asociado cierto estigma porque existe la creencia de que están ligadas a actitudes que dependen de la propia persona, tal y como comentó a GM Manuel Álvarez Romero, presidente de la Sociedad Española de Medicina Psicosomática (SEMP) y de la Sociedad Andaluza de Medicina Psicosomática (SAMP).
 
Luchar contra este falso mito y dar más visibilidad a estas patologías son los objetivos fundamentales del XLVI Congreso de la Sociedad Española de Medicina Psicosomática que se celebró bajo el lema 'La perspectiva psicosomática en Atención Primaria y otras especialidades'.
 
Álvarez Romero incidió en que la personalidad tiene unos rasgos genéticos y otros aprendidos, además, a la hora de que se desarrolle o no una patología de este tipo influyen también el soporte social y, por último, la libertad personal (a la hora de seguir o no el tratamiento, o aceptar o no ayuda, por ejemplo), pero este es solo el último de los factores.
 
Hay especialidades médicas en las que las enfermedades ligadas a las emociones están más presentes como son dermatología, digestivo, inmunología, endocrinología y, sobre todo, el campo de la psiquiatría, pero pueden aparecer en cualquiera. Por este motivo, el papel de la atención primaria tanto en la detección como en el abordaje de estos problemas es esencial.
 
Incidir en la prevención de las patologías mentales desde el primer nivel asistencial y desarrollar acciones concretas en los casos de pacientes que ya han sufrido alguna enfermedad de este tipo fue la propuesta de Raquel Ramírez, coordinadora del Grupo de Trabajo Psicosomática y Medicina de Familia de la SEMP.
 
La alexitimia (incapacidad o gran dificultad para descubrir y conocer los sentimientos y afectos propios) fue una de las patologías de la que se habló durante el congreso. El presidente de la SEMP detalló que esta enfermedad es muy cercana a la depresión, pero es esencial no confundirlas porque el abordaje es diferente. En el caso de la alexitimia, el papel de los fármacos es menor y complementario, y es fundamental la psicoterapia. "Hay que acercarse con la palabra para conseguir que el paciente baje la cremallera y deje entrar al especialista", subrayó. El rescate de la emoción es también básico en el caso de los pacientes con trastornos alimentarios, que son muy celosos de su intimidad y, por eso, conseguir su curación es una labor muy complicada.
 
Rafael Casquero, presidente de la Sociedad Española de Médicos de Atención Primaria en Madrid (Semergen-Madrid) y miembro del Grupo de Trabajo de Psicosomática y Medicina de Familia de la SEMP, por su parte, explicó que los 'Grupos Balint' —que consisten en un grupo de médicos coordinados por un especialista en salud mental con el objetivo de reflexionar sobre la subjetividad de su labor— dejaron de utilizarse en los centros de salud a causa de la excesiva presión asistencial y escasez de tiempo, entre otros factores.
 
A pesar de este hecho, Casquero abogó por su resurgimiento formando parte "del ámbito de consultoría entre atención primaria y salud mental". Además, en su opinión, deberían estar formados por todos los profesionales que trabajan de forma coordinada en los centros de salud: médicos, enfermeros, trabajadores sociales y residentes, en caso de tratarse de un centro docente. Y es que, en el momento actual, el enfoque interdisciplinar y el trabajo en equipo deberían ser elementos fundamentales.
 

El model psicosomàtic integra l'aportació de les neurociències  

  01/03/2016 11:06


iSanidad.com

Pròxim Congrés de Medicina Psicosomàtica: “La perspectiva psicosomàtica a Atenció Primària i altres especialitats”

20 de gener, 2016

Els dies 18, 19 i 20 de febrer de 2016 tindrà lloc al Real e Ilustre Colegio Oficial de Médicos de Sevilla el XLVI Congrés de la Societat Espanyola de Medicina Psicosomàtica (SEMP) i el VII Congrés de la Sociedad Andaluza de Medicina Psicosomática (SAMP ).

D'àmbit nacional, pretén ser un fòrum obert, un punt de trobada per als diferents professionals sanitaris, que podran interactuar, aprendre i compartir experiències, sota un marc constituït pels professionals. El tema comú serà la Medicina Psicosomàtica, la qual posa la seva orientació a l'atenció de la salut considerant el valor, en cada cas, dels factors biològics, emocionals, socials en la salut i la malaltia.

L'esdeveniment s'obrirà el dijous 18 de febrer de 2016 a la tarda amb la Conferència de Presentació del Dr. Luis Chiozza, Medico, de llarga trajectòria professional procedent de Buenos Aires (Instituto de Docencia e Investigación de la Fundación Luis Chiozza). La Conferència d'Obertura anirà a càrrec del Dr. Manuel Trujillo Pérez-Lanzac, psiquiatre, procedent de Nova York (Universitat de Nova York). I es conclourà amb la intervenció del Dr. Enrique Rojas Montes, psiquiatre, procedent de Madrid, amb la conferència “La malaltia del desamor, física, psicològica o psicosomàtica?”.


Es desenvoluparan catorze Taules Rodones que aprofundeixen en el paper de les emocions a la salut o la malaltia, la psicofisioteràpia, l'estrès-burnout del professional sanitari, família i salut, el paper de la Medicina de Família, les noves patologies de la sexualitat- salut mental, depressió i expressió emocional, psicosomàtica i SIDA, l'impacte psicològic i existencial del càncer, hàbits socials i defenses immunològiques, actitud davant de la mort en medicina i psicologia, la psicodermatologia, el món de les addiccions, salut mental i presó, la medicina pal·liativa actual, etc.

Els Tallers programats apunten al quefer pràctic en diverses metodologies psicoterapèutiques i farmacològiques. Així es possibilitarà l'aprenentatge dels coneixements teoricopràctics en disciplines poc usuals com el Mindfulness, la Psicoteràpia Autògena, la Psicofisioteràpia, la Teràpia dels grups Balint, etc.

A nivell científic, es basa sobre un consistent model psicosomàtic convalidat per investigacions clíniques internacionals. Aquest model, des de les més recents contribucions de les neurociències, de les psicofisiològica i, de la psiconeuroendocrinoimmunologia, ha superat definitivament la dicotomia cartesiana entre ment i cos, afavorint una comprensió unitària i sistèmica de l'ésser humà. En aquesta unitat sistèmica, tots els sistemes principals -nerviós, cognitiu, endocrí i immunològic- són inseparables elements funcionals d'una única xarxa.

Els professionals d‟aquest àmbit sostenen que la societat actual necessita amb avidesa una cura integral, impregnada d‟alçada científica id‟elevat humanisme tal com ho aporten les nostres Societats Espanyola i Andalusa de Medicina Psicosomàtica (SEMP i SAMP, respectivament).

L'objectiu del Congrés és promoure un nou model d'enfocament psicosomàtic integrat per a la interpretació i la lectura profunda dels diversos aspectes de la vida. Aquest congrés també vol difondre la idea de proporcionar una autèntica assistència bio-psico-social integral per a ciutadà com a alternativa al reduccionisme biomèdic que predomina en els sistemes sanitaris. Això basat en les evidències existents sobre el potencial de reducció de costos sanitaris que tindria la incorporació de psicòlegs adequadament formats en atenció primària de salut i alguns models organitzatius i projectes desenvolupats a altres països.

Per la seva qualitat multidisciplinària, el Congrés està dirigit a professionals d'àrees relacionades amb la Salut: Metges (Internistes i especialistes en Psiquiatria, d'Atenció Primària, Metges de Família, Dermatòlegs i altres especialistes, Psicòlegs, Fisioterapeutes, etc.), així com, a estudiants de disciplines relacionades amb les Ciències de la Salut, però també s'adreça a tots els interessats en la Medicina Psicosomàtica. ..Susana Calvo


UNIR Revista 

  25/02/2016 20:48


La perspectiva psicosomàtica en atenció primària

Durant els propers 18, 19 i 20 de febrer se celebra a Sevilla e XLVI Congreso de la Sociedad Española de Medicina Psicosomática y el VII Congreso de la Sociedad Andaluza de Medicina Psicosomática amb el lema La perspectiva psicosomàtica en Atenció Primària i altres especialitats.
En primer lloc, suggerim l'atenta i detinguda revisió del variat  programa científico, on es podrà comprovar que la Medicina Psicosomàtica contemporània no és un caliu de la psicoanàlisi d'antany. Les societats científiques implicades i el programa inclouen professionals de diverses àrees com: medicina interna, psiquiatria, psicologia, medicina de família, oncologia, dermatologia, medicina del treball, intensivisme i anestesiologia, entre d'altres. Aquest eclecticisme interdisciplinari exemplifica els nombrosos símptomes i processos dexpressió clínica física en què determinats factors psicològics, conductuals o socials poden estar relacionats amb el seu desenvolupament, manteniment o finalització.

Nosaltres, amb estima pels símptomes neurològics psicogènics i altres patiments frontera amb la psiquiatria, hem vist amb agrat títols de taules i ponències d'aquesta índole: “el pacient amb addiccions; sexualitat i salut mental; alexitímia i depressió emmascarada; diagnòstic diferencial de la depressió al pacient VIH; avaluació psicològica de l'impacte de la malaltia al pacient oncològic; repercussió de l'estrès laboral; l'afecte com a agent positiu de canvi epigenètic; antropotanatologia; dolor i patiment en les cures pal·liatives; o la presó com a complicació del pacient TDAH no tractat,” entre d'altres qüestions que han suscitat el nostre interès i curiositat pels originals enfocaments escollits. El programa també compta amb figures molt conegudes internacionalment, com els doctors Luis Chiozza, Manuel Trujillo Pérez-Lanzac i Enrique Rojas Montes, encarregats de les conferències plenàries.


Felicitem els organitzadors per un programa científic tan valent i meritori i per recordar-nos què és i de què s'ocupa la Medicina Psicosomàtica: molts dels llimbs diagnòstics i terapèutics on la neurologia, la psiquiatria i altres especialitats no semblen arribar, se'n podrien beneficiar.

David Ezpeleta


Metge neuròleg

Coordinador Académico, Área de Medicina

Link: http://blogs.unir.net/4870-la-perspectiva-psicosomatica-en-atencion-primaria


El mal del 'Shopping Doctor', la penitència que pateixen els malalts psicosomàtics 

  25/02/2016 20:46


-Van de metge en metge a la recerca d'una solució als seus forts dolors i en tots escolten el mateix: "No té res, vagi al psicòleg".

-Una preocupació excessiva ens pot passar factura i provocar molèsties físiques o fins i tot una malaltia. Influeix l'estat emocional a la salut física?

Llegir el contingut complet de la notícia a:
http://noticias.lainformacion.com/espana/el-mal-del-shopping-doctor-la-penitencia-que-sufren-los-enfermos-psicosomaticos_Evbp8wmdNlxfLQwo7ycg04/


Sevilla reuneix la Medicina Psicosomàtica espanyola al seu congrés anual  

  25/02/2016 20:43


-De la Medicina Psicosomàtica se'n beneficien pacients en què els símptomes amb què es manifesta la seva malaltia reflecteixen un patiment psíquic, emocional, depressiu, ansiós, etc.
-Se celebraran tallers que permetran aprendre sobre disciplines poc usuals com el Mindfulness, la Psicoteràpia Autògena, la Psicofisioteràpia, la Teràpia dels grups Balint, etc.

Contingut complet de la notícia a:

http://noticias.lainformacion.com/salud/especializaciones-medicas/sevilla-reune-a-la-medicina-psicosomatica-espanola-en-su-congreso-anual_qyRLVnlix9UfONmZ8o3Hd2/


Asociación Española de Medicina del Trabajo y Sociedad Española de Medicina Psicosomática. Congreso Sevilla  

  24/02/2016 17:36


En la 8ª mesa del Congreso se abordaron y trataron aspectos importantes de actualidad  sobre la repercusión del estrés laboral sobre la ansiedad, depresión y calidad de vida;  repercusiones del trabajo sobre la salud mental del trabajador y de la salud mental sobre el trabajo y programas de intervención específicos, así como aspectos del programa integral de la atención al médico enfermo de la OMC (PAIME)

 
Se desarrollaron las actividades del Congreso en el Real e Ilustre Colegio Oficial de Médicos de Sevilla.

http://vicenteariasdaz.blogspot.com.es/2016/02/aeemt-asociacion-espanola-de-medicina.html

http://medicablogs.diariomedico.com/vicenteariasdiaz/2016/02/20/aeemt-asociacion-espanola-de-medicina-del-trabajo-sociedad-espanola-de-medicina-psicosomatica-congreso-sevilla/