SEMP - Sociedad Española de Medicina Psicosomática

  Llibres

Les malalties psicosomàtiques i la relació amb la família i l'escola 

  24/05/2022 10:37


Entenem per medicina psicosomàtica la que accepta els factors psíquics en el desenvolupament de les malalties.

"No hi ha res més psicosomàtic que un nen", es diu al llibre. Indagant en la situació familiar (alteracions de l'esquema familiar, naixement de germans, sobreprotecció o manca d'afecte) o de l'escola (dificultats escolars, dificultat d'integració, sistemes pedagògics inadequats, manca d'estimulació) podem trobar algunes raons de la ruptura de l'harmonia psíquica del nen, traduïda en queixes psicosomàtiques.

L'anorèxia o pèrdua de gana, el còlic del primer trimestre, l'insomni, l'asma bronquial, l'enuresi (emissió involuntària d'orina), l'encopresi (emissió involuntària de femta), el restrenyiment, les cefalees, les migranyes, els èczemes. les berrugues, les alopècies, les alteracions del creixement, etcètera, poden tenir un marcat component psicosomàtic.

La detecció precoç d'aquests trastorns, que estan augmentant de manera significativa, permet que el pronòstic sigui més favorable i puguin ser tractats degudament.

EL CLUB DE PEDIATRIA SOCIAL pretén oferir, en aquest llibre, als professionals i també, en un llenguatge assequible, a pares i educadors, una ajuda a la difícil tasca de cuidar la salut mental dels nens des de la més tendra infància. Els treballs d'un solvent grup de professors universitaris (pediatres, pedagogs, psicòlegs i psiquiatres) constitueixen un mosaic pluridisciplinar on l'infant és ajudat i estudiat des de tots els camps. L'escola, com a lloc d'educació i d'observació de nens, ocupa un lloc destacat entre les inquietuds dels autors. Una vella aspiració del CLUB DE PEDIATRIA SOCIAL és que els mestres aconsegueixin els coneixements sanitaris necessaris i els sanitaris tinguin coneixements pedagògics ferms. Nen, família, escola i terapeutes han d'estar íntimament relacionats.